Monetyzowanie blogowania
Początków blogowania powinno się poszukiwać w latach dziewięćdziesiątych, kiedy to w globalnej sieci zaczęły pojawiać się pierwsze prywatne strony, których autorzy prowadzili wirtualne, dostępne dla każdego pamiętniki. Z w pewnych przypadkach zaczęły pojawiać się też pierwsze platformy umożliwiające założenie bloga online osobom bez wiedzy technicznej – wystarczyło się zarejestrować, a następnie za pomocą prostego konfiguratora wybrać najbardziej pasujący do tematyki naszej strony szablon.
Powstanie tego rodzaju platform sprawiło, że blogowanie zdobyło wielką popularność – zarówno w naszym kraju, jak i oprócz jego granicami.
Coraz większa ilość blogerów przyczyniła się do dynamicznego rozwoju tego zjawiska, czego efektem okazało się zwiększenie różnorodności tematyki dostępnych w polskiej sieci blogów. Blogi powoli przestawały być internetowymi pamiętnikami „zwykłych” ludzi, a stawały się miejscem, w którym o swoim życiu opowiadali między innymi sportowcy, artyści czy naukowcy i jako takie zaczęły być cytowane przez kolejne media.
Kolejnym krokiem naprzód w rozwoju blogosfery było pojawienie się blogerów specjalistycznych. Pisanie bloga było dla nich sposobem na to, by swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem podzielić się z nieraz tysiącami czytelników śledzących ich blogi. Takie strony istniej do dziś, poruszając masę różnorakich tematów – od podróży, przez rękodzieło, a kończąc na sporcie, gotowanie albo samochodach. Blogerom specjalizującym się w jednej konkretnej kategorii zawdzięczamy również pojawienie się w biznesie reklamodawców, którzy w pełni zmienili oblicze tego zjawiska.
Dzięki różnorodnym możliwościom współpracy z różnymi firmami, dla najlepszych osób prowadzących takie dzienniki, blogowanie stało się perfekcyjnym sposobem na zarabianie pieniędzy. Źródłem uposażeń może być w głównej mierze publikowanie artykułów sponsorowanych, inwestycje rozmaitych towarów w publikowanych przez siebie notkach albo reprezentowanie marki przez dłuższy czas. Sposobów jest naprawdę sporo i nikogo już nie dziwi fakt, że blogowanie dla wielu stało się pełnoprawnym zajęciem.
Rozwój blogosfery ułatwiają także media społecznościowe, do których przeniosło się dziś wielu blogerów. Jest to tym łatwiejsze, że największy serwis społecznościowy świata – Facebook – od lat udostępnia pełno opcji dedykowanych właśnie blogerom i sprawiających, że wielu przypadkach zbędne staje się posiadanie własnej domeny – między innymi funkcję publikowania notatek. Pisanie bloga dało również początek innemu popularnemu trendowi – vlogowaniu. Po tym terminem kryją się videoblogi, czyli miesięczniki w formie filmów publikowanych zazwyczaj na platformie YouTube.